PROJECT

Hollandsche Makelaardij

Responsive design, API-koppeling met Kolibri CRM database, slimme formulieren, Google Analytics, SEO optimalisatie

De opdracht

De uitdaging

Hollandsche Makelaardij is een van de bekendste makelaars in de regio Amsterdam. Zowel expats als lokale bewoners die interesse hebben in het kopen of huren van een woning kunnen bij hen terecht. De bestaande website had een verouderde huisstijl en was niet responsief. Voor Hollandsche Makelaardij was het van belang dat ze huizen eenvoudig konden toevoegen aan hun website. Eerst moesten ze dit handmatig doen in hun eigen backend, en vervolgens moesten ze het nogmaals handmatig toevoegen aan de Kolibri CRM-database, waar de meeste makelaars in Nederland aan gekoppeld zijn. Dit proces was foutgevoelig en tijdrovend. Bovendien kwamen aanvragen van geïnteresseerde expats op één hoop binnen, wat leidde tot onduidelijkheid over het type aanvraag. Het was voor Hollandsche Makelaardij essentieel dat er een nieuwe, aantrekkelijke website kwam, met oplossingen voor de handmatige handelingen en een duidelijke indeling van klantaanvragen.

Doelen

  • Ontwerpen van een nieuw, responsive design voor mobiel, tablet en desktop.
  • Ontwikkelen van een slim formulier met een API-koppeling naar de Kolibri CRM-database en de website, zodat huizen automatisch op de juiste plekken worden toegevoegd.
  • Ontwikkelen van een slim formulier waarbij expat-aanvragen op de juiste manier en plek binnenkomen.
  • Toevoegen van Google Analytics aan de website voor meetbaar klantgedrag.
  • Toepassen van SEO-optimalisatie om de vindbaarheid van de website te verbeteren.

Beautiful analytics to grow smarter

Tijdens de kennismaking en analyse hadden we de oude website doorgenomen. Ik heb geluisterd naar de problemen waar ze tegenaan lopen en doorgevraagd naar eventuele extra wensen. In eerste instantie was de vraag alleen om een nieuwe responsive website, maar er rees ook de vraag of het mogelijk was om het handmatige werk te verminderen. Daarom heb ik onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van het systeem.

Responsive design

Samen met de klant heb ik gekeken naar de pijnpunten van de website en naar de uitdagingen waarmee bezoekers van de website geconfronteerd werden.
De belangrijkste pijnpunten:
  • Onduidelijkheid over de aard van een woning (koop of huur) en de bijbehorende locatie.
  • Onvolledige informatie op de detailpagina’s van de huizen, met te veel tekst en een onoverzichtelijke presentatie.
  • Bezoekers konden moeilijk de contactgegevens vinden.
Mijn doel was om een toegankelijke website te creëren die goed functioneert op mobiele apparaten, tablets en desktops. De interactie voor de bezoeker moest vloeiend zijn, zodat ze snel en gemakkelijk de benodigde informatie konden vinden. Het resultaat was dat er duidelijke labels werden toegevoegd aan koop- en huurwoningen, met vermelding van de juiste locatie. Op de detailpagina’s van de huizen heb ik de informatie aangevuld, hiërarchie in de tekst aangebracht, iconen toegevoegd en een fotogalerij geïntegreerd. Voor de contactgegevens heb ik duidelijke Call To Action-buttons toegevoegd in het menu en onderaan de website, zodat deze gemakkelijker vindbaar waren voor de bezoekers.

API koppeling met CRM Database

Ik heb een slimme formulier ontwikkeld voor de werknemers van Hollandsche Makelaardij, waardoor ze op een gebruiksvriendelijke en laagdrempelige manier een woning kunnen toevoegen. Dit slimme formulier is verbonden met een op maat gemaakte API-oplossing die gekoppeld is aan de Kolibri CRM-database van makelaars in Nederland en aan de eigen website. Hierdoor wordt de informatie van de woningen dagelijks automatisch toegevoegd en bijgewerkt op zowel de website als de CRM-database. Nieuwe woningen worden automatisch toegevoegd aan de website, terwijl de informatie en de status (verhuurd, gekocht) van bestaande woningen automatisch worden bijgewerkt.

Slimme formulieren

De aanvragen van expats die geïnteresseerd waren in het huren van een woning kwamen niet goed binnen bij de makelaar. Dit resulteerde in extra administratieve taken voor de medewerkers. Samen met de klant heb ik onderzocht welke oplossing hiervoor nodig was. We hebben bepaald welke vragen gesteld moesten worden aan de expats. Vervolgens heb ik een intelligent formulier ontwikkeld dat ervoor zorgde dat de aanvragen op de juiste manier werden gecategoriseerd en verstuurd naar de betreffende medewerkers van de makelaar. Hierdoor verloopt het proces efficiënter en hebben de medewerkers een helder overzicht van de expat-aanvragen.

Google Analytics & SEO

Google Analytics

Op de website ontbrak aanvankelijk Google Analytics. Dit is nu toegevoegd om het gedrag van bezoekers op de website meetbaar te maken. Een specifieke vraag van de klant was om inzicht te krijgen in waarop klanten zoeken en met welke zoektermen ze op hun website belanden. Dit was voor hen van belang met het oog op toekomstige SEO-optimalisatie en om effectief in te spelen op een verbeterde vindbaarheid bij zoekmachines.

SEO optimalisatie

Ik heb de website geoptimaliseerd volgens de nieuwste SEO-richtlijnen, waardoor de online vindbaarheid is vergroot en een betere indexering door zoekmachines is bereikt. Hierbij heb ik aandacht besteed aan het optimaliseren van meta-tags, het gebruik van relevante zoekwoorden en het hanteren van een gestructureerde URL-opbouw.

Resultaat

De vernieuwde website heeft een frisse uitstraling, waardoor informatie beter vindbaar en vollediger is. Zowel de toegankelijkheid als de gebruiksvriendelijkheid van de website zijn aanzienlijk verbeterd. Met de nieuwe API-koppeling en slimme formulieren ervaren de medewerkers van Hollandsche Makelaardij minder handmatig werk en tijdsverlies. Hierdoor is er sprake van minder foutgevoelige informatie, waardoor zij deze energie kunnen inzetten voor andere taken. Dankzij de optimalisatie van SEO en Google Analytics is de website nu beter geïndexeerd en vindbaar.

Upgrade uw website

Wilt u ook profiteren van naadloze integratie? Maak nu een afspraak en ontdek hoe ik uw online
ervaring kan transformeren.

Heeft u interesse in een afspraak?
Ik hoor graag van u.

© 2024 Stolarek Design. Creatieve Webdesigns met Persoonlijke Begeleiding.